Wat is het?

Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder, dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. U kunt een klacht indienen over:

  • de persoonlijke behandeling door medewerkers of bestuurders
  • het krijgen van te weinig, onjuiste of misleidende informatie
  • het niet reageren op uw vragen

Wat moet ik doen?

U kunt uw klacht online, schriftelijk of mondeling indienen bij de gemeente. Beschrijf of vertel duidelijk waar de klacht over gaat en waarom u de klacht indient. De gemeente kan u vragen langs te komen om uw klacht te bespreken.

Online indienen 

U kunt uw klacht online indienen door het online klachtenformulier(externe link) in te vullen. Hiervoor dient u eerst in te loggen met uw DigiD.

Schriftelijk indienen

Wilt u uw klacht liever schriftelijk indienen? Stuur dan een brief naar: gemeente Terschelling, postbus 14, 8880 AA West-Terschelling. Vermeld uw contactgegevens zodat de gemeente contact met u kan opnemen. 

Mondeling indienen

Uiteraard kunt u ook bellen of langskomen. Vraag in dat geval naar de klachtcoördinator. Hij of zij neemt uw klacht op, maakt daarvan een verslag en informeert de klachtbehandelaar. 

Klachtbehandelaar en klachtcoördinator

De klachtbehandelaar is degene die uw klacht behandelt en vervolgens een advies uitbrengt aan de gemeente. De klachtcoördinator is degene die uw klacht registreert, de behandeling van uw klacht samen met de klachtbehandelaar voorbereidt en voor de administratieve afdoening van uw klacht zorgt.

Wat kan ik verwachten?

  • U wordt door de klachtcoördinator van de gemeente gebeld om het vervolg van de klachtbehandeling te bespreken.
  • De klachtbehandelaar onderzoekt of de klacht op een informele wijze afgedaan kan worden. Als dat mogelijk is, krijgt u een uitnodiging voor een gesprek met de beklaagde. Het doel van dat gesprek is om tot een oplossing te komen. De klachtbehandelaar speelt daarbij een bemiddelende rol.
  • Is het niet mogelijk om uw klacht op informele wijze af te handelen? Of is de klacht niet naar uw tevredenheid opgelost? Dan nodigt de klachtbehandelaar u uit voor een gesprek in aanwezigheid van de beklaagde. In dat gesprek vindt hoor en wederhoor plaats. De klachtbehandelaar brengt daarna advies uit aan de gemeentelijke bestuurder (bijvoorbeeld het college) die op basis van dit advies een beslissing neemt.
  • Anonieme klachten nemen we niet in behandeling. We vinden het namelijk belangrijk dat zowel u als degene over wie de klacht gaat, gehoord kunnen worden.

Hoe lang duurt het?

  • De gemeente behandelt uw klacht binnen 10 weken. De termijn mag eenmalig met 4 weken verlengd worden.
  • Als u het niet eens bent met het antwoord van de gemeente, kunt u een oordeel vragen aan een onafhankelijke organisatie. Bijvoorbeeld de Nationale ombudsman(externe link). Hoe u dat moet doen, staat in de klachtafhandelingsbrief die u ontvangt.