Teamleider Ondersteuning | 32-36 uur per week

Vind jij het leuk om complexe financiële vraagstukken op te lossen en je team hierin te begeleiden? Heb je ervaring met (gemeentelijke) financiën en weet je cijfers om te zetten in heldere adviezen? Houd jij het overzicht, ben je goed in het bedenken van lange termijn oplossingen en zorg je dat resultaten worden behaald? Dan zoeken wij jou om samen met ons te bouwen aan een solide financiële basis voor gemeente Terschelling: een unieke gemeente waar beleid en uitvoering direct impact hebben op het eiland en haar inwoners.

Nienke de Vries op haar werkplek achter de computer

Wat houdt het werk als Teamleider Ondersteuning in?

Als Teamleider Ondersteuning geef je leiding aan het team Ondersteuning binnen de gemeente, dat bestaat uit de afdelingen financiën en belastingen. Het team telt in totaal acht medewerkers. Ook ondersteun je, samen met de andere teamleiders, het Directie Team. Je bent verantwoordelijk voor het financieel beleid, de gemeentelijke financiële administratie en advisering op het gebied van financiën en belastingen. Daarnaast werk je actief mee aan het verbeteren van de inrichting van financiële processen en systemen en de P&C-cyclus.

Solliciteer direct!

Hoe ziet jouw dag eruit?

Je start de dag met het doornemen van je e-mail en ziet al snel belangrijke berichten van de financieel adviseur, portefeuillehouder en collega teamleiders. Zij hebben een aantal vragen over de begroting. Jij beantwoordt ze zo snel mogelijk, want later deze week is de raadsvergadering. Ondertussen word je gebeld door jouw collega van de afdeling belastingen, die wil sparren over de aanslagopleggingen van de OZB. Je voert kort overleg over een oplossing, zodat jouw collega weer verder kan. Hierna staat een teamoverleg gepland met de medewerkers van de afdeling financiën en belastingen, waarbij de werkplanning wordt doorgenomen. 

Na de lunch word je gebeld door de gemeentesecretaris. Er is een vraag vanuit het college over de financiële dekking van een nieuw beleidsvoorstel. De gemeentesecretaris vraagt jou om zo snel mogelijk een memo op te stellen met een financiële inschatting, zodat dit meegenomen kan worden naar het college. Vlak voor je naar huis gaat een vraag van een collega die financiële input nodig heeft bij het opstellen van een advies. 

Wat kun je verwachten van het werken bij gemeente Terschelling?

  • Een dienstverband van 32 tot 36 uur per week;
  • Een salaris van maximaal € 6.308,- bruto per maand (schaal 11, okt. 2025) op basis van een 36-urige werkweek;
  • Een vrij besteedbaar Individueel Keuze Budget van 17,05% bovenop je salaris. Je kunt dit laten uitbetalen, maar kunt het ook inzetten voor iets anders, waaronder extra verlof;
  • Een contract voor één jaar, met uitzicht op een vast dienstverband;
  • Wanneer je niet woonachtig bent op Terschelling wordt de overtocht met de boot vergoed. Als je met de snelle boot gaat, ben je binnen een uur op het gemeentehuis. 

Wie ben je en waar ben je goed in?

  • Je beschikt over wo werk- en denkniveau en hebt bij voorkeur een specifieke opleiding gevolgd richting financiën;
  • Je hebt ervaring met strategische financiële planning, budgettering en risicomanagement;
  • Je hebt ruime ervaring met het opstellen en implementeren van (financieel) beleid, het inrichten van complexe administraties én (bestuurlijke) advisering, bij voorkeur op het gebied van financiën;
  • Je hebt bij voorkeur al eerder binnen de (lokale) overheid gewerkt;
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met het optimaliseren van financiële systemen en de P&C-cyclus;
  • Je hebt ervaring met het aansturen en ontwikkelen van een team;
  • Je beweegt je soepel in het politieke, bestuurlijke en ambtelijke speelveld en weet daarin de juiste toon te vinden;
  • Je hebt het vermogen om als sparringpartner voor het Directie Team te functioneren;
  • Je bent communicatief vaardig, zowel schriftelijk als mondeling, en hebt het vermogen om complexe vraagstukken te vertalen naar heldere adviezen;
  • Je bent resultaatgericht, strategisch denkend, besluitvaardig en in staat om draagvlak te creëren;
  • Je beschikt over een hands-on mentaliteit, maar kunt met jouw helicopterview goed het overzicht bewaren.

Enthousiast geworden?

Leuk! Wij willen heel graag met je kennismaken en de mogelijkheden verkennen. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je contact opnemen met secretaris/directeur Hetty de Jong via telefoonnummer 0562 446 244. Vragen over de procedure kun je stellen aan Andrea Jongsma, HR-adviseur, via telefoonnummer 06 26476182.

Solliciteer hier

Upload je cv en motivatiebrief vóór 8 december 2025. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op woensdag 17 of donderdag 18 december a.s. op Terschelling. Hierna volgt nog een tweede gesprek, die op een later moment wordt ingepland. Een assessment maakt onderdeel uit van de sollicitatieprocedure.

Goed om te weten: op deze vacature kunnen interne en externe kandidaten reageren. Interne

kandidaten – waaronder inwoners van Terschelling – hebben, als twee kandidaten even geschikt zijn, een streepje voor. Voor elke functie bij gemeente Terschelling is het noodzakelijk dat je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunt overleggen.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. Doorplaatsing is niet toegestaan.