Terschelling kiest ‘autoluw’ voor parkeerprobleem in Oud-West

De gemeenteraad van Terschelling heeft donderdag 6 november unaniem besloten om te kiezen voor een autoluwe aanpak voor het parkeerprobleem in Oud-West. Het nieuwe beleid richt zich niet alleen op minder auto’s, maar ook op gedrag, inrichting en alternatieve mobiliteit. De eerste stappen worden gezet vanaf 1 januari 2026.

 Beperkte parkeerruimte in Oud-West

In Oud-West is de parkeercapaciteit beperkt en zijn de woonstraten niet ingericht op grote aantallen en fout geparkeerde auto’s. Veel inwoners en ondernemers ervaren daardoor overlast. Er wordt al vele jaren gesproken over het verbeteren van de situatie en de laatste maanden heeft de gemeente hier concrete stappen in gezet. Er zijn meerdere mogelijkheden onderzocht om tot de beste oplossing te komen.

Wat betekent autoluw?

Autoluw betekent niet dat auto’s verdwijnen, maar dat beter wordt geregeld waar en wanneer er met de auto gereden of geparkeerd mag worden. Voor inwoners verandert er voorlopig weinig. Zij kunnen hun auto gewoon blijven gebruiken, maar er komen duidelijke regels over waar dat wel en niet mag. 

Vervolg

De eerste maatregelen voor het autoluwe beleid gaan in op 1 januari 2026. Dat zal in de eerste periode gedaan worden met borden, een blauwe zone en gele strepen. Daarna moet vanuit de werkgroep duidelijk worden hoe het parkeerbeleid met het vignet vorm krijgt. Hoe dat in zijn werk gaat, zal eerst juridisch uitgezocht moeten worden. Dat gebeurt vanuit de Regio Deal, een samenwerkingsverband tussen Waddeneilanden. 

De gemeenteraad stelt 213.000. euro beschikbaar om de plannen verder uit te werken en de eerste stappen richting uitvoering te zetten. De gemeente houdt inwoners en ondernemers de komende tijd op de hoogte via nieuwsbrieven en via de website van gemeente Terschelling.