Hessel Boermans
Meetnet, onderdeel van Regio Deal de Waddeneilanden
Wat begon met een aantal verouderde verkeerstellers, groeide uit tot een slim en betrouwbaar meetsysteem dat dag en nacht inzicht geeft in de verkeersdruk op Terschelling. Dankzij tien gloednieuwe tellers, gefinancierd vanuit de Regio Deal, beschikt gemeente Terschelling nu over waardevolle actuele data. Telraam-kastjes meten hoeveel auto’s, fietsers en voetgangers er langskomen en met welke snelheid. “Op basis daarvan maken we beslissingen op het gebied van verkeersveiligheid en de inrichting van wegen”, vertelt Hessel Boermans, wegbeheerder bij de gemeente.

Hessel is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project op het eiland, en is blij met de data die de nieuwe kastjes oplevert. “Inwoners zeggen bijvoorbeeld vaak dat het te druk is op de Duinweg, of dat er te hard gereden wordt. Vroeger moesten we dat op gevoel beoordelen. Nu kunnen we het aantonen.” De oude tellers moesten iedere week worden uitlezen. Met de nieuwe kastjes verschijnt nieuwe data direct online, 24 uur per dag. Het systeem maakt ook onderscheid tussen auto’s, fietsers en voetgangers, en iedereen kan via www.telraam.net meekijken.

Slim meten voor slim beleid
Op Terschelling hangen inmiddels negen kastjes verspreid over het eiland, van West tot Midsland en Landerum. Eén flexibel kastje houdt Hessel achter de hand. “Als een inwoner een melding doet over een bepaalde straat, kunnen we daar tijdelijk meten. Zo krijgen we direct inzicht in de verkeersstromen.”
De data helpen bij concrete vraagstukken. “De Duinweg bij Midsland-Noord moet aangepakt worden. Daar wil de gemeente een fietsstraat van maken, want de metingen laten zien dat er veel meer fietsers dan auto’s rijden.” Op basis van de metingen kan de gemeente de juiste keuzes maken én deze onderbouwen. “Als we zien dat inkomend verkeer vaak te hard rijdt, kunnen we maatregelen nemen. Denk bijvoorbeeld aan een vernauwing, zodat auto’s afremmen en langzamer het dorp in komen.”
Kijken, leren en vergelijken
Het project maakt deel uit van een breder meetnet dat op alle Waddeneilanden wordt uitgerold. Daardoor wordt het mogelijk om resultaten te vergelijken. “Ameland was de eerste die hiermee begon”, vertelt Hessel. “Wij mochten bij hen meekijken hoe het systeem werkt. De mogelijkheid om kennis uit te wisselen is erg fijn. Als je een vraag hebt, is er altijd wel iemand die met je meedenkt.”
De verzamelde gegevens zijn niet alleen nuttig voor verkeersveiligheid, maar ook voor andere beleidsdoelen. Zo moet Terschelling, net als andere gemeenten, vanaf 2026 rapporteren over geluidsniveaus op wegen waar gemiddeld meer dan 2.500 voertuigen per dag rijden. “Tot nu toe hadden we daar geen goed beeld van. Nu kunnen we dat onderbouwen met cijfers. Dat is belangrijk, want het heeft bijvoorbeeld invloed op woningbouwplannen. Bij een bepaald geluidsniveau moet je daar rekening mee houden in het kiezen van een locatie.”

Data met respect voor privacy
Hoewel de kastjes werken met een camera, hoeven inwoners zich geen zorgen te maken over hun privacy. “Het systeem analyseert het beeld, maar slaat niks op”, legt Hessel uit. “Er worden geen kentekens of gezichten vastgelegd. Na de analyse wordt het beeld direct verwijderd. Je kunt ook niet live meekijken via de camera om te zien of je vrouw al bijna thuis is. Alles is volledig anoniem”, zegt hij lachend.
Een kleine investering, grote winst
Voor Hessel is het project nu al geslaagd. “Dankzij de Regio Deal kost het de gemeente niks, het werkt goed en het levert veel op. We hebben inzicht in de verkeersdrukte, kunnen langdurige trends volgen en kunnen beleid onderbouwen met feiten. Dat maakt mijn werk niet alleen makkelijker, maar ook beter.”
Met de komst van het meetnet zet Terschelling een belangrijke stap richting een leefbaar en veilig eiland. Voor inwoners, bezoekers en de natuur.
Over project Meetnet Terschelling
- Onderdeel van de programmalijn Optimaal Bereikbaar & Verbonden van Regio Deal de Waddeneilanden
- Geïnitieerd door wegbeheerder Hessel Boermans en gemeente Terschelling
- Uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Texel, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog en de Provincie Fryslân
- De resultaten helpen de gemeente om wegen veiliger en slimmer in te richten en deze plannen te onderbouwen met data

